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Artemisia Gentileschi | The Penitent Mary Magdalene, 1616

Mary Magdalen was a much-loved subject both by painters and the public because she represented the ideal model of the search of virtue and the renunciation of worldly pleasures.
Artemisia Gentileschi wished to recount the story of this difficult path in her portrayal of a young woman with wild hair wrapped in a magnificent yellow silk gown holding a mirror, the symbol of vanity and inscribed with the words Optimam partem elegit (“you have chosen the best part”, namely virtue) away from her.
The beam of intense light illuminates the figure from the right, a demonstration of the technique Artemisia would have learned by studying Caravaggio's works in Rome, and conveys the sense of drama that envelopes the subject.

Artemisia Gentileschi | The Penitent Mary Magdalene, 1616 (detail) | Pitti Palace

Mary Magdalen's inner turmoil is also a reflection of the painter’s own difficult life, who only a few years previously had been raped and endured the shame of a trial.
The human and professional parable of Artemisia Gentileschi, an extraordinary artist and a spirited woman, is thrilling because she is seen as forerunner of female talent, gifted with a unique character and strength of will.

It was this talent that enabled her, on her arrival in Florence from Rome at a very young age, to enter into the Academy of Art and Design in Florence; to learn to read, to write, to play the lute and to become a part of the cultural world in every sense.

Artemisia Gentileschi | Self-Portrait as the Allegory of Painting (La Pittura) 1638-9 | Royal Collection

Her strength of will helped her to overcome domestic violence and financial difficulties; moreover, it enabled her to claim her own freedom to write passionate letters to her lover Francesco Maria Maringhi, a nobleman who was as cultured as he was tender and who remained a faithful companion throughout her life. | Source: © The Uffizi Galleries


Maria Maddalena fu un soggetto amatissimo dai pittori e dal pubblico, perché rappresentava il modello ideale di ricerca della virtù e rinuncia ai piaceri mondani.
Artemisia Gentileschi vuole raccontare la storia di questo cammino difficile attraverso una giovane donna dai capelli scomposti, avvolta in un magnifico abito di seta gialla e intenta ad allontanare da sé lo specchio, simbolo di vanità, su cui si legge Optimam partem elegit ("ha scelto la parte migliore", ovvero la virtù).

Il taglio di luce intensa investe la figura da destra, così come Artemisia aveva imparato studiando i quadri di Caravaggio a Roma, e questo ci fa sentire il senso del dramma che si sta consumando.
Il tormento interiore di Maddalena riflette in qualche modo le vicende di vita della pittrice che solo pochi anni prima aveva subito uno stupro e affrontato l'onta di un processo.

La parabola umana e professionale di Artemisia Gentileschi, straordinaria artista e donna di temperamento, appassiona perché è vista come un’antesignana dell’affermazione del talento femminile, dotata di un carattere e una volontà unici.
Un talento che le consentì, arrivata giovanissima a Firenze da Roma, prima del suo genere, di entrare all’Accademia delle Arti e del Disegno di Firenze; che le fece imparare, già grande, a leggere e scrivere, a suonare il liuto, a frequentare il mondo culturale in senso lato; una volontà che le consentì di superare le violenze familiari, le difficoltà economiche; una libertà la sua che le permise di scrivere lettere appassionate al suo amante Francesco Maria Maringhi, nobile raffinato quanto tenero e fedele compagno di una vita. | Fonte: © Gallerie degli Uffizi

Artemisia Gentileschi | Mary Magdalene as Melancholy, 1622-1625 | Soumaya Museum, Carlos Slim Foundation

Artemisia Gentileschi | Penitent Magdalene, 1631

Artemisia Gentileschi | Mary Magdalene in Ecstasy, 1620–5 | National Gallery, London

Artemisia Gentileschi | Mary Magdalene in Ecstasy (detail) 1620–5 | National Gallery, London