18/03/16 Aggiornato il:

Cornelis Van Poelenburgh | Dutch Golden Age Landscape painter



A Dutch painter, well know for his landscape work, Cornelis van Poelenburgh (1586-1667) is mentioned as an artist who aspired towards styles of the masters, though this was praise, and not a belittling of his work. It is said that he strived to capture human figures as Raphael (1483-1520) the Italian master did and to paint landscapes as the Baroque master, Claude Lorrain did (1600-1688). These unique aspirations were also enhanced by an influence from the German born, Italian styled, innovator of landscapes, Adam Elsheimer (1578-1610).










A good example of Elsheimer’s influence in Poelenburgh’s work is seen in the piece Mercury and Batto, which is now in the Uffizi Gallery. Here his mythological figures are the focus, but do not overtake the small scale painting, using Arcadian landscapes with ancient ruins in the background. Several of his works depict historic, sometimes biblical, people and events, set against ancient structures, including Ruins of Ancient Rome from 1620 and Rest on the Flight into Egypt, from 1640. Though he also painted some portrait work as well, but it was not as well regarded as his landscapes. He was originally a student of the Dutch artist Abraham Bloemaert (1566-1651); a Mannerist in style who introduced Poelenburgh to Italian painting. Poelenburgh extended this Italian influence throughout his career.
The Italian influence grew stronger in Poelenburgh as he spent close to eight years in Rome and some time in Florence. In Rome he associated with other artists from the Netherlands in a club called Schildersbent. His commissions while in Italy included those from the Medici Family, the Grand Duke of Tuscany. Returning to his birth home of Utrecht with success in his pocket, he was appointed as an official guide to the city for Flemish master painter, Pieter Rubens (1577-1640). He was also invited to paint for Charles I (1600-1649) King of England and worked in England between 1638 and 1641.
Poelenburgh had several followers and his influence was substantial throughout the 18th century. His works can be seen in the Museum of Fine Arts in Budapest, the Alte Pinakothek in Munich, the Fogg Art Museum in Cambridge, the Louvre in Paris, the Uffizi Gallery in Florence and the J. Paul Getty Museum in Los Angeles, among several other private collections. | © Uffizi Gallery Florence, Italy
















































Pittore Olandese, molto noto per i suoi paesaggi, Cornelis van Poelenburgh (1586-1667) è tra gli artisti che hanno aspirato allo stile dei maestri, e con questo si intende lodare e non sminuire il suo lavoro. Si è detto che si sforzasse di "catturare" le figure umane come riusciva a fare Raffaello (1483-1520), e di dipingere i paesaggi come il maestro del Barocco, Claude Lorrain (1600-1688). Queste aspirazioni erano accresciute dall'influenza dell'innovatore nel campo dei paesaggi Adam Elsheim (1578-1610), nato in Germania, ma italiano per stile.
Un ottimo esempio dell'influenza di Elsheimer su Poelenburgh è rappresentato da Mercurio ed Ersea, attualmente agli Uffizi. Il centro è rappresentato dalle figure mitologiche, ma non dominano il piccolo dipinto, che presenta un paesaggio arcadico con antiche rovine sullo sfondo. 
Molti dei dipinti di questo paesaggista olandese hanno come soggetti persone ed eventi storici, a volte biblici, posti contro antiche rovine, come Rovine romane, del 1620, e Riposo durante la fuga in Egitto, del 1640. Realizzò anche alcuni ritratti, tuttavia non apprezzati come i paesaggi. In origine era stato studente dell'artista olandese Abraham Bloemaert (1566-1651), manierista che gli fece conoscere la pittura italiana. Poelenburgh subì l'influenza italiana nel corso di tutta la sua carriera. 
Tale influenza crebbe dopo che ebbe passato circa otto anni a Roma e un periodo a Firenze. A Roma si unì ad altri artisti olandesi in un club chiamato Schildersbent. Le commissioni ricevute durante il periodo italiano comprendono anche quelle della famiglia Medici, i Granduchi di Toscana. Ritornato nella sua città natale, Utrecht, forte del successo acquisito, fu incaricato di fare da guida ufficiale in città al maestro Fiammingo Pieter Rubens (1577-1640). Fu invitato a dipingere per Carlo I (1600-1649), re d'Inghilterra, e lavorò sull'isola britannica dal 1638 al 1641.
Poelenburgh ebbe molti seguaci e la sua influenza fu importante per tutto il XVIII secolo. Le sue opere possono essere ammirate a Budapest, Monaco, Cambridge, Parigi, Los Angeles e agli Uffizi di Firenze. Molte, inoltre, fanno parte di collezioni private. | © Uffizi Gallery Florence, Italy