10/04/16 Aggiornato il:

Rembrandt | Danaë, 1636 | Art in Detail



Danaë is Rembrandt's painting from the collection of Pierre Crozat which since the 18th century has resided in the Hermitage Museum, St. Petersburg, Russia. It is a life-sized depiction of the character Danaë from Greek mythology, the mother of Perseus. She is presumably depicted as welcoming Zeus, who impregnated her in the form of a shower of gold. Given that this is one of Rembrandt's most magnificent paintings, it is not out of the question that he cherished it, but it also may have been difficult to sell because of its eight-by-ten-foot size. Although the artist's wife Saskia was the original model for Danaë, Rembrandt later changed the figure's face to that of his mistress Geertje Dircx.






On June 15, 1985 Rembrandt's painting was attacked by a man, a Soviet national later judged insane; he threw sulfuric acid on the canvas and cut it twice with his knife. The entire central part of the composition was turned into a mixture of spots with a conglomerate of splashes and areas of dripping paint. The worst damage was to the face and hair of Danaë, her right arm, and legs.
The process of restoring the painting began the same day. Following consultations with chemists, art restorers began washing the surface of the painting with water; they kept the painting in the vertical position, and sprayed water at the painting to prevent further degradation of the painting.
The restoration of the painting was accomplished between 1985 and 1997 by staff of the State Hermitage's Laboratory of Expert Restoration of Easel Paintings: Ye. N. Gerasimov (group leader), A. G. Rakhman, and G. A. Shirokov, with the participation of T. P. Alioshina in matters of scientific methodology.









Danae è un dipinto a olio su tela (185x203 cm) realizzato nel 1636, ma rimaneggiato successivamente, dal pittore Rembrandt Harmenszoon Van Rijn.
È conservato nel Museo dell'Ermitage di San Pietroburgo.
Danae era stata rinchiusa dal padre Acrisio in seguito alla profezia che lo vedeva morto per mano del nipote. Zeus, però, trasformatosi in pioggia d'oro - secondo altre versioni, in monete d'oro - riuscì a raggiungere la fanciulla: dalla loro unione nacque Perseo, che uccise il nonno in un torneo.
Rembrandt rappresenta la giovane sul suo letto, illuminata da una luce dorata, che potrebbe alludere alla purezza dell'amore divino, concetto rafforzato dalla presenza dell'amorino alla testa del letto, simbolo di castità. Nel 1985 il quadro fu deturpato con dell'acido.
Tra le possibili fonti di ispirazione seguite da Rembrandt si annovera un'incisione di Annibale Carracci raffigurante Giove e Antiope o secondo altra interpretazione Venere spiata da un satiro (1592). Vari elementi sembrano, infatti, coincidere tra la tela di Rembrandt e l'incisione del Carracci, come la posizione delle gambe e del bacino della donna nuda, la prominenza del suo ventre, il ricamo dei cuscini.
Non è escluso inoltre che Rembrandt possa aver avuto in mente anche un'altra opera di Annibale, dedicata allo stesso soggetto del suo dipinto (Danae), andata distrutta nel corso della seconda guerra mondiale.