15/11/16 Aggiornato il:

Paul Gauguin | Barbarian poems, 1896 | Art in Detail




Original Title: Poèmes Barbares
Date: 1896; French Polynesia
Style: Cloisonnism
Period: 2nd Tahiti period
Genre: Portrait
Media: Oil, canvas
Dimensions: 47 x 63 cm
Location: Fogg Museum (Harvard Art Museums), Cambridge, MA, US



Gauguin painted this enigmatic composition of an animal god and angel during his second trip to French Polynesia.
He borrowed the title from a collection of poems by Charles Leconte de Lisle, whose Poèmes Barbares (Barbaric Poems), 1862, is full of creatures inspired by the author’s imagination of Tahiti. Gauguin’s knowledge of local customs and beliefs was more extensive and informed than the poet’s, though his composition displays a similar fusion of different mythologies.


The animal has been identified as Ta’aroa, the Tahitian deity who is the creator of the universe, but the winged, female figure who gestures and looks away combines elements of both Christian and Buddhist traditions.
Recent studies by the Straus Center for Conservation and Technical Studies at the Harvard Art Museums have discovered a second painting beneath this composition.
A landscape with galloping horses being ridden by nude figures, it relates to several pastoral scenes that Gauguin made during this period. | © The Harvard Art Museums - the Fogg.








Gauguin dipinse questa composizione enigmatica di un dio animale e angelo durante il suo secondo viaggio in Polinesia francese.
Ha preso in prestito il titolo da una raccolta di poesie di Charles Leconte de Lisle, il cui Barbares Poèmes (Barbaric Poesie), del 1862, è pieno di creature ispirate dalla fantasia dell'autore di Tahiti. la conoscenza di Gauguin dei costumi e credenze locali era più ampia e consapevole del poeta, anche se la sua composizione mostra una simile fusione di diverse mitologie.
L'animale è stato identificato come Ta'aroa, la divinità di Tahiti che è il creatore dell'universo, ma a lato, le gesti e lo sguardo della figura femminile combinano elementi di tradizioni cristiani e buddisti.

Recenti studi da parte del Straus Center for Conservation and Technical Studies presso il museo d'arte di Harvard hanno scoperto un secondo dipinto di sotto a questa composizione. Un paesaggio con i cavalli al galoppo di essere cavalcato da figure nude, si riferisce a diverse scene pastorali che Gauguin ha fatto in questo periodo. | © The Harvard Art Museums - the Fogg.