Textual description of firstImageUrl

Henri Matisse | Art Quotes

  • "What I am after, above all, is expression".
  • "Ciò che sto cercando, soprattutto, è l'espressione".
  • "I have worked to enrich my intelligence and meet my mind’s various needs, striving with all of my being for an understanding of the different interpretations of art given by the ancient and modern masters".
  • "Ho lavorato per arricchire la mia intelligenza, per soddisfare le differenti esigenze del mio spirito, sforzando tutto il mio essere alla comprensione delle diverse interpretazioni dell'arte plastica date dagli antichi maestri e dai moderni".
  • "When I have worked out all my tonal relationships, the result should be a living harmony of colors comparable to that of a musical composition".
  • "This is the starting point of fauvism, the courage to return to the purity of means".
  • "Fauve painting is not everything, but it is the foundation of everything".
  • "Trovare la gioia nel cielo, negli alberi, nei fiori. Ci sono fiori dappertutto per chi vuole davvero vederli".
  • "Io non dipingo cose, ma soltanto i rapporti che le collegano".
  • "Io non posso distinguere tra il sentimento che ho della vita e il modo in cui lo traduco".

  • "Vedere è già di per sé un atto creativo".
  • "Penso che nulla sia più difficile per un vero pittore che dipingere una rosa, perché per dipingerla deve dimenticare tutte le rose che ha dipinto prima".
  • "Quel che più mi interessa non è la natura morta, né il paesaggio, ma la figura. La figura mi permette ben più di altri temi di esprimere il sentimento, diciamo religioso, che ho della vita".
  • "What I want is an art of equilibrium, of purity and tranquility, free from unsettling or disturbing subjects, so that all those who work with their brains, and this includes business men as well as artists and writers, will look on it as something soothing, a kind of cerebral sedative as relaxing in its way as a comfortable armchair".
  • "Working before a soul-stirring landscape, all I thought of was making my colors sing, without paying any heed to rules and regulations".
  • "Ciò che perseguo sopra ogni cosa, è l'espressione... L'espressione per me, non risiede nella passione che apparirà improvvisa su un volto o che si affermerà con un movimento violento. È tutta la disposizione del mio quadro: il posto che occupano i corpi, i vuoti che sono intorno ad essi, le proporzioni, tutto ciò ha la sua importanza. La composizione è l'arte di sistemare in modo decorativo i diversi elementi di cui la pittura dispone per esprimere i propri sentimenti... Un'opera comporta un'armonia d'insieme; qualsiasi particolare superfluo prenderebbe, nello spirito dello spettatore, il posto di un particolare essenziale. La composizione, che deve puntare all'espressione si modifica con la superficie da coprire".
  • "For me expression does not reside in passion, which breaks out on a face or is indicated by a violent gesture. It is in the whole arrangement of my picture: the place occupied by the body, the empty spaces around it, the proportions, all have their part. Composition is the art of arranging in a decorative manner the various elements which express the painter’s feelings and ideas. Anything that is of no use in the picture from this point of view is of its nature harmful".
  • "Il colore soprattutto, forse ancor più del disegno, è una liberazione".
  • "Chiunque si dedichi alla pittura dovrebbe iniziare tagliandosi la lingua".
  • "Ho sempre considerato il disegno non come un esercizio di particolare abilità, ma soprattutto come un mezzo per esprimere sentimenti intimi e stati d'animo: mezzi semplificati però per dare maggiore semplicità, maggiore spontaneità all'espressione.
  • "Dipingere una natura morta consiste nel trasporre i rapporti fra gli oggetti del tema, con l'accordo di diversi valori cromatici e delle loro correlazioni. Bisogna però rendere le emozioni che essi risvegliano".





  • "These were the ideas we had then: construction by means of colored surfaces. A desire for a greater intensity of color, the actual quality of the paint being of minor interest. Reaction again the representation of light by a diffusion of local colors. Light was not suppressed, rather it was expressed by a conjunction of intensely colored surfaces".

  • "When I apply my colors, I have no favorites. I respond to the expressive qualities of my colors in a purely instinctive way…My choice of them is made without the benefit of any scientific theory; it is based on observation, on feeling, on experience, and on my own sensitivity".
  • "What characterized fauvism was that we rejected imitative colors, and that with pure colors we obtained stronger reactions - more striking reactions".
  • "Fauvism enabled me to test out my resources. My idea was to place blue, red, and green side by side and assemble them in an expressive, constructive way. It was the outcome of an inner compulsion growing more and more insistent, of a deliberate decision".





  • "I can make no distinction between the sense I have in life and the manner in which I express it".
  • "My choice is based on observation, on feeling, on experience, and on my own sensitivity. I simply try to put on colors that will give a certain feeling".