Textual description of firstImageUrl

Giovanni Sottocornola | Divisionist / Genre painter

Giovanni Sottocornola (1855-1917) was an Italian painter🎨.
He was born in Milan of humble origins.
In 1875 he enrolled at the Brera Academy of Fine Arts, where he attended the courses of Raffaele Casnedi and Giuseppe Bertini until 1880 and met his fellow students Gaetano Previati🎨, Emilio Longoni🎨 and Giovanni Segantini🎨.
While the portraits and still lifes presented at the Brera exhibitions of the following years enjoyed considerable success on the art market, he began to address social themes early in the new decade and experimented with the Divisionist technique in paintings like The Worker’s Dawn (1897, Galleria d’Arte Moderna, Milan).



Later years saw a return to portraiture as well as genre scenes🎨 inspired by family feeling and landscapes painted during stays in the pre-Alpine area of Lombardy.
A participant in Milanese and Venetian exhibitions, he combined teaching and restoration with painting.
In 1886 at Milan, he exhibited a canvas titled The Fruit or Venditrice di zucche, and a portrait. In 1887 in Venice, he exhibited a Dilettante; Una pagina comica.
At the 1891 Mostra triennale di Brera, he exhibited: Un muratore, Effect of a grey and drizzly time and Fuori porta. The first is a scene in Porte Garibaldi in Milan. Sottocornola also painted still lifes, landscapes and portraits. | © Wikipedia









Giovanni Sottocornola (Milano, 1855 - Milano, 12 febbraio 1917) è stato un pittore Italiano🎨.
Di umili origini, si iscrive nel 1875 all'Accademia di Belle Arti di Brera, dove frequenta fino al 1880 i corsi di Raffaele Casnedi e Giuseppe Bertini, e dove conosce i compagni Gaetano Previati🎨, Emilio Longoni🎨 e Giovanni Segantini🎨.
Negli anni seguenti partecipa alle esposizioni braidensi con ritratti e nature morte condotte dal vero con cui riscuote ampio successo di mercato.
All'inizio del nuovo decennio si accosta alla pittura di tema sociale, sperimentando quindi la tecnica divisionista in opere come L'alba dell'operaio (1897, Milano, Galleria d'Arte Moderna).
Negli anni successivi torna a dedicarsi al ritratto, alle scene di genere ispirate agli affetti familiari e, durante i soggiorni nelle Prealpi lombarde, al paesaggio.
Presente alle esposizioni milanesi e veneziane, affianca alla pittura l'attività di insegnante e di restauratore.
I suoi resti riposano nel cimitero Monumentale di Milano. | © Wikipedia