Textual description of firstImageUrl

Arturo Martini | Symbolist sculptor

Arturo Martini, (born August 11, 1889, Treviso, Italy - died March 22, 1947, Milan), Italian sculptor and painter who was active between the World Wars. He is known for figurative sculptures executed in a wide variety of styles and materials.
Martini was trained in goldsmithing and in ceramics and worked for a time as a potter.
In 1905 he began sculpting; he attended art classes in Italy at Treviso and Venice before traveling to Munich, Germany, where he studied under the academic sculptor Adolf von Hildebrand in 1909.
Martini experimented with an angular and emotional Expressionist style in his early works (such as The Prostitute, 1909).
He first exhibited his sculptures in Paris in 1912.



Arturo Martini (1889-1947) was a leading Italian sculptor between World War I and II. He moved between a very vigorous (almost ancient Roman) classicism and modernism.
Arturo Martini was born in Treviso in 1889 into a poor family. When he was still a boy he began to attend an art night school, exhibiting his first terracotta sculptures in the shop windows of the town.

In 1907 he frequented the studio of the sculptor Antonio Carlini in Treviso, and the following year began to study in Venice with Urbano Nono.
His youthful masterpieces of sculpture and ceramography were exhibited as part of the Ist Exhibition of Ca’ Pesaro.


In 1921 Martini became involved with the art journal Valori plastici (“Plastic Values”), which advocated a return to Classical traditions, and his sculpture subsequently became more naturalistic (as in A Boy’s Head, 1923).
In 1931, he won the grand prize for sculpture at the first Quadriennale in Rome.
Martini’s works range from delicate terra-cottas such as Moonlight (1932) to dramatic figures in stone such as Thirst (1934) and Minerva (1932-35).

The large and ambitious high relief for the Palace of Justice in Milan, Corporate Justice (1937), is perhaps the pinnacle of his achievement.
Martini was particularly adept at conveying the tension and movement of physical activity, as in Woman Swimming Under Water (1941).
In 1945 he published a pamphlet, Sculpture: A Dead Language, in which he expressed his frustration with the limitations of the medium. | © Encyclopædia Britannica, Inc.
























Arturo Martini (Treviso, 11 agosto 1889 – Milano, 22 marzo 1947) è stato uno scultore, pittore ed incisore Italiano.
Si mosse tra un classicismo molto vigoroso (quasi antico romano) ed il modernismo.


Futurismo

Martini sembra essere stato un attivo sostenitore del movimento futurista tra il 1914 e il 1918.
Certamente corrispose con Umberto Boccioni e produsse un opuscolo modernista nel 1918.
Le sue prime opere mostrano una tendenza arcaica, bidimensionalità ed effetti policromi


Nell'Italia fascista

Le sue opere successive tornarono a uno stile più tradizionale, ma con "ironia, agilità e una capacità eclettica di combinare o reinterpretare le fonti".
Tra le due guerre, divenne lo scultore semi-ufficiale del regime fascista.
Fu letteralmente travolto dagli impegni: grandi monumenti e opere commemorative per tribunali, chiese e università.
Esempi includono il grande bronzo all'Università La Sapienza di Roma ed il memoriale all'aviatore Tito Minniti.
Scolpì il monumento ai Caduti al Palazzo delle Poste di Napoli.


Dopoguerra

Dopo la caduta di Mussolini, sentendo che la sua arte era stata corrotta, pubblicò un saggio contro la scultura sulla rivista La Martini nel 1945: "scultura, lingua morta".
Scrive ad esempio: "La scultura un'arte è da n*gri e senza pace".
Nonostante questo attacco al suo mestiere, dopo la guerra realizzò un'opera significativa, una scultura in marmo in omaggio al capo guerrigliero Primo Visentin, detto "Masaccio", ucciso alla fine della guerra a Loria (Padova) in circostanze inspiegabili.


Martini lavorò con molti materiali (argilla, legno, gesso, pietra, soprattutto marmo, bronzo, argento) ma non si allontanò mai molto dalla figurazione, sebbene fosse in grado di modellare forme astratte, come testimonia la sua atmosfera di una testa (vibrazioni di una testa) del 1944.
Esercitò una grande influenza su scultori italiani successivi come Marino Marini, Emilio Greco, Marcello Mascherini, Pericle Fazzini ed il suo allievo Fiore de Henriquez.