Textual description of firstImageUrl

Eugène Bidau (1863-1909) | Still life painter


Eugène Bidau was a French painter, most notable for his still lifes. Bidau was born at La Roche-sur-Yon, Vendée in the Pays de la Loire region in western France.
He studied under Baptiste-Joseph Lechat and the portrait and genre artist Léon-Désiré Alexandre (1817-86), both of whom exhibited at the Salon des Artistes Français in Paris.
Bidau then made his own debut at the Salon in 1863 and continued to exhibit there for many years, showing for instance floral pieces in 1864 and 1865 and then a work titled Le panier renversé; Fleurs et fruits in 1867.

Jean-Alexandre Coraboeuf (French painter🎨, 1870-1947) | Portrait of Eugène Bidau

Bidau also participated in a number of diverse collective exhibitions, for instance in Nantes in 1872 when he exhibited L’hiver and Fleurs.
Later in 1894 he showed Fleurs et bijoux as well as Un panneau décoratif floral at the Salon des Amis des Arts and at the same venue the following year Les deux coqs (from la Fontaine’s fable) and Les martyrs des champs, showing flowers, butterflies and birds; these were followed in 1896 by Nature morte aux roses and Les petits martyrs des champs (1896).
Other of his works were shown at the Palais du Cours Saint-André including Devant la laiterie, Fleurs et bijoux as well as a religious scene of Christ titled Pensez à moi.
  • Such was his repute that he won numerous awards🎨, especially in the provinces, including Montpellier (1868), Amiens (1870), a second class medal in Angers (1877), Nice (1890) and a gold medal in Angers in 1895.

Also known for his talent as a decorator, Eugène Bidau participated in the decoration of the Hôtel de Ville in Paris.
In addition he executed three decorative panels for the Palais de Justice in Rennes (1897), which were subsequently woven as tapestries by the Gobelins Factory specifically for the Exposition Universelle of 1900.
In June and July that same year the Galerie Georges Petit held a retrospective exhibition of Bidau’s paintings, following his death in Paris in December 1899.
Bidau spent most of his career living in Paris, firstly in rue de Buisson-Saint-Louis but for the most part in rue Rébeval. He was buried in Paris in the Cimetière du Père Lachaise, Ile-de-France where a bronze bust of him by Mathurin Moreau sits upon his monument.
Boudin’s likeness was also captured by Jean-Alexandre Coraboeuf (1870-1947) who had been encouraged by Bidau to study at the École des Beaux Arts in Paris and in 1900 exhibited a design showing a portrait🎨 of his recently deceased friend.








EugèneBidau nacque il 27 dicembre 1839 a La Roche-sur-Yon, in Vandea nella regione dei Paesi della Loira, nella Francia occidentale.
Ha studiato con Baptiste-Joseph Lechat e l'artista di genere Léon-Désiré Alexandre (1817-86).
Bidau fece quindi il suo debutto al Salon nel 1863 e continuò ad esibirsi lì per molti anni, mostrando ad esempio pezzi floreali nel 1864 e nel 1865 e poi un'opera intitolata Le panier renversé; fleurs et fruits nel 1867.
Bidau partecipò anche a diverse mostre collettive, ad esempio a Nantes nel 1872 quando espose L’hiver e Fleurs.


Nel 1894 espose Fleurs et bijoux ed Un panneau décoratif floral al Salon des Amis des Arts e nella stessa sede l'anno successivo Les deux coqs (dalla favola di Fontaine) e Les martyrs des champs, che mostra fiori, farfalle e uccelli; questi furono seguiti nel 1896 da Nature morte Aux roses e Les petits martyrs des champs (1896).
Altre sue opere sono state esposte al Palais du Cours Saint-André, tra cui Devant la laiterie, Fleurs et bijoux ed una scena religiosa di Cristo intitolata Pensez à moi.
  • La sua fama fu tale che vinse numerosi riconoscimenti🎨, specialmente nelle province, tra cui Montpellier (1868), Amiens (1870), una medaglia di seconda classe ad Angers (1877), Nizza (1890) e una medaglia d'oro ad Angers nel 1895.
Conosciuto anche per il suo talento di decoratore, Eugène Bidau ha partecipato alla decorazione dell'Hôtel de Ville di Parigi.


Inoltre, realizzò tre pannelli decorativi per il Palais de Justice di Rennes (1897), che furono successivamente tessuti come arazzi dalla fabbrica dei Gobelins appositamente per l'Exposition Universelle del 1900.
A giugno e luglio dello stesso anno la Galerie Georges Petit tenne una retrospettiva mostra dei dipinti di Bidau, dopo la sua morte a Parigi nel dicembre 1899.
Bidau trascorse gran parte della sua carriera vivendo a Parigi, prima in rue de Buisson-Saint-Louis, ma per la maggior parte in rue Rébeval.
Fu sepolto a Parigi nel Cimetière du Père Lachaise, nell'Ile-de-France, dove un suo busto in bronzo di Mathurin Moreau si trova sul suo monumento.
La somiglianza di Boudin fu catturata anche da Jean-Alexandre Coraboeuf (1870-1947) che fu incoraggiato da Bidau a studiare all'École des Beaux Arts di Parigi e nel 1900 espose un disegno che mostrava un ritratto del suo defunto amico.