Textual description of firstImageUrl

Camille Corot | Legacy

Corot's place in the history of 19th-century painting is an assured one. When he started painting, the landscape sketch was regarded primarily as raw material for more considered work and was of no great artistic consequence in itself.
Corot was one of the first to show that the sketch had qualities of vitality and spontaneity, a basic truth to nature that a more finished picture lacked.
At the time of his death the sketch had triumphed, and any artificiality or contrivance in landscape painting was regarded with suspicion.
Corot had helped to prepare the way for the Impressionist landscape painters, who learned much from him and looked upon him with respect and veneration.| From © Encyclopædia Britannica, Inc.



Jean-Baptiste-Camille Corot is a pivotal figure in landscape painting. In his long and productive life, he painted over 3,000 paintings. His work simultaneously references the Neo-Classical tradition and anticipates the plein-air innovations of Impressionism.
Of him Claude Monet exclaimed in 1897, "There is only one master here - Corot. We are nothing compared to him, nothing".

His contributions to figure painting are hardly less important; Degas preferred his figures to his landscapes, and the classical figures of Picasso pay overt homage to Corot's influence.
Historians have divided his work into periods, but the points of division are often vague, as he often completed a picture years after he began it.
In his early period, he painted traditionally and "tight" - with minute exactness, clear outlines, thin brush work, and with absolute definition of objects throughout, with a monochromatic underpainting or ébauche.
After he reached his 50th year, his methods changed to focus on breadth of tone and an approach to poetic power conveyed with thicker application of paint; and about 20 years later, from about 1865 onwards, his manner of painting became more lyrical, affected with a more impressionistic touch.


In part, this evolution in expression can be seen as marking the transition from the plein-air paintings of his youth, shot through with warm natural light, to the studio-created landscapes of his late maturity, enveloped in uniform tones of silver.
In his final 10 years he became the "Père (Father) Corot" of Parisian artistic circles, where he was regarded with personal affection, and acknowledged as one of the five or six greatest landscape painters the world had seen, along with Meindert Hobbema, Claude Lorrain, J.M.W. Turner and John Constable. | Source: © Wikipedia






L'Eredità Artistica

Il posto di Corot nella storia della pittura del XIX secolo è assicurato.
Quando iniziò a dipingere, lo schizzo del paesaggio era considerato principalmente come materia prima per lavori più ponderati e non aveva di per sé una grande conseguenza artistica.
Corot è stato uno dei primi a dimostrare che lo schizzo aveva qualità di vitalità e spontaneità, una verità fondamentale per la natura che mancava ad un'immagine più completa.
Al momento della sua morte lo schizzo aveva trionfato e qualsiasi artificio od espediente nella pittura di paesaggio era considerato con sospetto.
Corot aveva contribuito a preparare la strada ai paesaggisti impressionisti, che avevano imparato molto da lui e lo guardavano con rispetto e venerazione. | © Encyclopædia Britannica, Inc.


Jean-Baptiste-Camille Corot è una figura chiave nella pittura di paesaggio.
Nella sua lunga e produttiva vita, dipinse oltre 3.000 dipinti.
Il suo lavoro fa contemporaneamente riferimento alla tradizione neoclassica ed anticipa le innovazioni plein-air dell'impressionismo.
I suoi contributi alla pittura di figure non sono affatto meno importanti; Degas preferiva le sue figure ai suoi paesaggi, e le figure classiche di Picasso rendono apertamente omaggio all'influenza di Corot.
Gli storici hanno diviso il suo lavoro in periodi, ma i punti di divisione sono spesso vaghi, poiché spesso ha completato un quadro anni dopo averlo iniziato.
Nei suoi primi anni, dipingeva tradizionalmente e "stretto", con esattezza minuta, contorni chiari, pennellate sottili e con assoluta definizione di oggetti dappertutto, con una pittura monocromatica.


Dopo aver raggiunto il suo 50° anno, i suoi metodi cambiarono per concentrarsi sull'ampiezza del tono e un approccio al potere poetico trasmesso con un'applicazione più spessa di vernice; e circa 20 anni dopo, a partire dal 1865 circa, il suo modo di dipingere divenne più lirico, influenzato da un tocco più impressionistico.
In parte, questa evoluzione espressiva può essere vista come il segno della transizione dai dipinti plein-air della sua giovinezza, attraversati da una calda luce naturale, ai paesaggi creati in studio della sua tarda maturità, avvolti da uniformi toni d'argento.

Nei suoi ultimi 10 anni è diventato il "Père (padre) Corot" dei circoli artistici parigini, dove è stato considerato con affetto personale e riconosciuto come uno dei cinque o sei più grandi pittori di paesaggi che il mondo avesse visto, insieme a Meindert Hobbema, Claude Lorrain, JMW Turner e John Constable. | © Wikipedia