Eleuterio Pagliano (1826-1903) was an Italian painter of the Romantic period as well as an activist and fighter of the Risorgimento.
Pagliano was born in Casale Monferrato in the Kingdom of Sardinia and studied at the Brera Academy in Milan until 1848.
He initially trained with Giuseppe Sogni, then under the neoclassic painter Luigi Sabatelli.
He began his artistic career with paintings in a distinctly Neoclassical style, but very quickly he was won over to Romanticism, as championed then in Milan by Hayez and Tranquillo Cremona. He painted the Death of Luciano Manara.
He again joined the Risorgimento and participated in the popular revolt against the Austrian garrison in Milan known as the cinque giornate of 1848.
He joined the Bersaglieri di Manara in the defense of the Republic of Rome in 1848, but returned to painting by 1851.
The urge to battle resumed in 1859, when he rejoined the army fighting in Lombardy.
Again returning to art after his stint in the militias, he painted Presa del cimitero di Solferino, a battle in which he participated.
In 1872, his painting of Maramaldo (referring to Fabrizio Maramaldo), awarded a prize at the Milan Exhibition, was sold to the Khedive of Egypt.
Pagliano also won prizes for works at the 1867 Exhibitions of Parma, Turin, and Paris, and a gold medal at the Berlin Exhibition.
Among his main works are: La Ragione di Stato (Reasons of State); The Divorce of Napoleon I; Tintoretto paints his dead daughter's portrait; L'inventario (The inventory); La lezione di geografia (Geography Lesson); San Luigi, and the large canvas of Il passaggio del Ticino (1859) commissioned by Antonio Traversi of Verona.
He painted large tempera paintings for the first class waiting room at the train station of Milan.
He also helped decorate theaters in Como and Verona.
He was made an official in the Order of the Crown of Italy, Knight of the Order of Saints Maurizio e Lazzaro, knighted by King Leopold of Belgium, and knighted with the Legion d'Onore, and as a Commendatore of the Order of the Medjidie by the Ottoman rulers of Egypt.
Other painters who joined Garibaldi were Giuseppe Sogni, Gerolamo Induno, Paolo Calvi, and Sebastiano de Albertis.
His artworks too—including a portrait of Garibaldi and a six-meter-wide painting (pictured) of the disembarkment of Garibaldi and his “Hunters of the Alps” at Sesto Calende on Lake Maggiore-reflected his patriotic involvement in the Italian Wars of Independence.
Later in his life, Pagliano became a teacher at the Brera Academy and counted among his pupils the painters Pompeo Mariani, Spartaco Vela, and Uberto Dell’Orto.
Eleuterio Pagliano died in Milan at the age of 75.
During his lifetime his paintings had failed to make a great stir; however, his reputation increased when, shortly after his death, an exhibition in his honor was mounted in Milan. | Source: © Wikipedia
Eleuterio Pagliano (Casale Monferrato, 5 maggio 1826 - Milano, 5 gennaio 1903) è stato un pittore ed incisore Italiano del periodo Romantico.
Nel 1836 è ammesso giovanissimo a frequentare l'Accademia di Belle Arti di Brera.
Partecipa alle Cinque Giornate di Milano e nel 1849 si arruola come volontario.
Rientrato a Milano nel 1850 presenta con successo i primi dipinti di soggetto storico alle esposizioni braidensi.
Risale all'inizio degli anni Cinquanta l'incontro determinante con il pittore napoletano Domenico Morelli, al quale si lega di un'amicizia duratura.
Dopo un viaggio di studio lungo la penisola rientra a Milano, ma nel 1859 si arruola nuovamente nei Cacciatori delle Alpi con Garibaldi.
L'esperienza della guerra segna profondamente l'artista che dal 1860 inaugura il suo repertorio tematico distintivo, di carattere storico-patriottico.
Parallelamente i suoi mezzi espressivi si rinnovano in direzione di una pittura più libera, condotta en plein air, sulla suggestione delle coeve ricerche di Morelli che, nel 1861, ospite di Pagliano a Milano, esegue una delle sue opere più celebri.
È in questi anni che l'artista inizia la sua attività di incisore acquafortista, dapprima dedicandosi alla riproduzione di propri dipinti e poi alla creazione di pregevoli opere originali.
Nel corso degli anni Settanta partecipa alle principali rassegne espositive nazionali ed internazionali, riportando numerosi riconoscimenti, tra cui il prestigioso premio Principe Umberto (1872) e la medaglia d'oro a Parigi (1878).
La sua produzione si diversifica con l'esecuzione di ritratti, affreschi e velari per i teatri e, nella maturità, scene di genere in costume settecentesco.
La sua ultima opera impegnativa è dedicata alla rievocazione dell'episodio della morte di Luciano Manara, vissuto in prima persona durante gli scontri romani del 1849.