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Thomas Lawrence | The Red Boy, 1825

This portrait of Charles William Lambton - aged six or seven - was commissioned by the boy's father John George Lambton, 1st Earl of Durham, a Whig politician and MP for County Durham.
Popularly known as The Red Boy, it remained in the Lambton family until it was acquired by the National Gallery in 2021.
It is acknowledged as one of Thomas Lawrence's (1769-1830) masterpieces and, a sign of the image's enduring popularity, it was the first painting to be reproduced on a British postage stamp in 1967.


Thomas Lawrence | Unfinished self-portrait, 1825

Sitting on a promontory overlooking a moonlit sea, Lawrence portrays Lambton as a child wanderer, lost in contemplation of the sublime power of nature.
The flowers opening next to him symbolise his young age.
He is at the beginning of his journey through life, though this was cut short - he died of tuberculosis aged only thirteen.
Lawrence may have been inspired by the work of Lord Byron or by William Wordsworth's poem There was a Boy (1798).


Unlike Gainsborough's famous portrait, The Blue Boy (1770, The Huntington Art Museum, San Marino) who wears a seventeenth-century "Van Dyck" costume, The Red Boy is dressed in the contemporary children’s fashion of loose-fitting clothes.
Several of Lawrence's young sitters wear these red velvet "skeleton suits" which were roomier and better for playing outdoors and which, by 1800, had replaced Van Dyck dress for children of wealthy families. | Source: © The National Gallery, London



Questo ritratto di Charles William Lambton - di sei o sette anni - fu commissionato dal padre del ragazzo John George Lambton, primo conte di Durham, un politico Whig e deputato della contea di Durham.
Popolarmente noto come "Il ragazzo rosso", rimase di proprietà della famiglia Lambton fino a quando fu acquisito dalla National Gallery nel 2021.
È riconosciuto come uno dei capolavori di Thomas Lawrence (1769-1830) e, segno della duratura popolarità dell'immagine, è stato il primo dipinto ad essere riprodotto su un francobollo britannico nel 1967.


Seduto su un promontorio affacciato su un mare illuminato dalla luna, Lawrence ritrae Lambton come un bambino vagabondo, perso nella contemplazione del sublime potere della natura.
I fiori che si aprono accanto a lui simboleggiano la sua giovane età.
È all'inizio del suo viaggio attraverso la vita, anche se questo è stato interrotto: morì di tubercolosi a soli tredici anni.
Lawrence potrebbe essere stato ispirato dall'opera di Lord Byron o dal poema di William Wordsworth C'era un ragazzo (1798).


A differenza del famoso ritratto di Gainsborough, Il ragazzo blu (1770, Museo d'arte di Huntington, San Marino) che indossa un costume "Van Dyck" del XVII secolo, Il ragazzo rosso è vestito secondo la moda infantile contemporanea, con abiti larghi.
Molti dei giovani modelli di Lawrence indossano questi "abiti scheletrici" di velluto rosso che erano più spaziosi e adatti per giocare all'aperto e che, nel 1800, avevano sostituito gli abiti di Van Dyck per i bambini di famiglie benestanti. | Fonte: © The National Gallery, London