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Felix Vallotton (1865-1925) | Nabi Painter

Félix Vallotton was a Franco-Swiss painter of portraits, figures, interiors and landscapes, wood-engraver, lithographer, sculptor and writer.
Born in Lausanne. Went to Paris in 1882 and studied at the Académie Julian under J. Lefebvre. Repaired and copied Old Master paintings; admired Holbein, Poussin and Ingres.
Concentrated mainly on wood-engraving 1891-1897, primarily portraits and scenes from everyday life treated with sardonic humour.



Made illustrations for the Revue Blanche, Cris de Paris, etc. and for various books, including Jules Renard's La Maitresse 1896 and Remy de Gourmont's Le Livre des Masques 1896. Friendship with Vuillard, Bonnard, Roussel and exhibited several times with the Nabis group.

Married Gabrielle Rodrigues-Henriques of the Bernheim family of art dealers in 1899, and took French nationality in 1900.
First one-man exhibition with Vuillard at the Galerie Bernheim-Jeune, Paris, 1903.
Worked much at Honfleur and from 1920 in the South of France, especially at Cagnes.
Died in Paris.
His novel La Vie meurtrière was published posthumously. Published in: Ronald Alley, Catalogue of the Tate Gallery's Collection of Modern Art other than Works by British Artists, Tate Gallery and Sotheby Parke-Bernet, London 1981, p.741.







































































Vallotton ‹valotõ´›, Félix-Édouard - Pittore (Losanna 1865 - Parigi 1925). Si formò a Parigi frequentando l'Académie Julian (1882-1891) e con assidue visite al Louvre.
Dal 1890, in contatto con Pierre Bonnard e Édouard Vuillard (espose regolarmente con i Nabis dal 1894) e con l'ambiente della Revue Blanche, elaborò soluzioni di grande sintesi formale e cromatica trovando nella xilografia la tecnica espressiva a lui più congeniale.


Con sottile vena ironica e acuto spirito d'osservazione incise (1891-99) numerose illustrazioni per libri e per riviste (Revue Blanche, Rire, Pan, Jugend, Studio, ecc.) maturando uno stile caratterizzato dalla contrapposizione di solide masse sommariamente definite e da mediati riferimenti alle tecniche dell'incisione giapponese o alle popolari immagini di Epinal.
Dal 1900 (anno in cui assunse la cittadinanza francese) tornò, con rinnovato senso plastico e della luce, alla pittura dipingendo ritratti, nature morte, paesaggi, figure in interno ed in plein-air.
Scrisse tra l'altro il romanzo autobiografico La vie meurtrière (1907, pubbl. nel 1927 sul Mercure de France), testi teatrali come Un homme trés fort (1904), Un rien (1907), articoli di critica d'arte. | © Treccani - Enciclopedia Italiana