American Post-modern fine artist David Ligare paints in a neo-classical mode using narrative and mythology in a historically informed body of work.
Since 1978, he has focused on painting still lifes, landscapes, and figures that are informed by Greco-Roman antiquity.
Chief among his stated influences are the aesthetic and philosophical theories of the Greek sculptor Polykleitos and the mathematician and philosopher Pythagoras, as well as the work of the 18th-century classical painter Nicholas Poussin.
A resident of Salinas, California, his paintings often depict the terrain of the central Californian coast in the background.
"I think that I'm very Californian in the character of the light that I use, but I made a decision very early on in my project to try to be an invisible presence in my work. Personal expression and having a personal style are very important to many artists but I've been much more interested in how we see - what I call perceptual analysis - and the potential meanings of the objects that I've depicted" - David Ligare.
Ligare was born in Oak Park, Illinois. He received his formal artistic training at the Art Center College of Design in Los Angeles.
His paintings are in the collections of the Museum of Modern Art, New York City, Fine Arts Museums of San Francisco, San Jose Museum of Art, Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi, Florence, and Thyssen-Bornemisza Museum of Art, Madrid.
L'artista Americano post-moderno David Ligare dipinge in un modo neoclassico usando la narrativa e la mitologia in un corpus di opere storicamente informate.
Ha ricevuto la sua formazione artistica presso l’Art Center College of Design di Los Angeles.
I suoi dipinti sono presenti nelle collezioni del Museum of Modern Art di New York, nel Museo di Belle Arti Musei di San Francisco, al San Jose Museum of Art, al Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi di Firenze e al Museo Thyssen-Bornemisza di Art di Madrid.
Il realismo contemporaneo è un approccio che utilizza la rappresentazione semplice, ma è diverso da fotorealismo, nel senso che non esagera e non è ironico in natura.
Dal 1978 si è concentrato sulla pittura di nature morte, paesaggi e figure che sono influenzati dall’epoca greco-romana. Le sue principali influenze derivano dalle teorie estetiche e filosofiche dello scultore greco Policleto e dal matematico e filosofo Pitagora, così come dalle opere del pittore classico del XVII secolo Nicolas Poussin.
Residente a Salinas, California, i suoi dipinti spesso ritraggono il terreno della costa centrale della California in background.
"Penso di essere molto californiano nel carattere della luce che uso, ma fin da subito decisi che questa caratteristica sarebbe risultata invisibile. Nel mio lavoro avere uno stile e un’espressione personale è molto importante e questo per molti artisti, ma sono stato più interessato a quello che si vede – quello che io chiamo l’analisi percettiva – che ai potenziali significati degli oggetti che ho rappresentato". – David Ligare