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Henri-Joseph Harpignies | The Barbizon school of painters


HARPIGNIES, Henri-Joseph (born June 28, 1819, Valenciennes, France-died Aug. 28, 1916, Saint-Prive), French landscape painter, born at Valenciennes in 1819, was intended by his parents for a business career, but his determination to become an artist was so strong that it conquered all obstacles, and he was allowed at the age of twenty-seven to enter Achard's atelier in Paris.
From this painter he acquired a groundwork of sound constructive draughtsmanship, which is so marked a feature of his landscape painting.


After two years under this exacting teacher he went to Italy, whence he returned in 1850. During the next few years he devoted himself to the painting of children in landscape setting, and fell in with Corot and the other Barbizon masters, whose principles and methods are to a certain extent reflected in his own personal art. To Corot he was united by a bond of warm friendship, and the two artists went together to Italy in 1860.




On his return, he scored his first great success at the Salon, in 1861, with his “Lisière de bois sur les bords de l'Allier”. After that year he was a regular exhibitor at the old Salon; in 1886 he received his first medal for “Le Soir dans la campagne de Rome”, which was acquired for the Luxembourg Gallery.


Many of his best works were painted at Herisson in the Bourbonnais, as well as in the Nivernais and the Auvergne. Among his chief pictures are “Soir sur les bords de la Loire” (1861), “Les Corbeaux” (1865), “Le Soir” (1866), “Le Saut-du-Loup” (1873), “La Loire” (1882) and “Vue de Saint-Privé” (1883). He also did some decorative work for the Paris Opéra — the “Vallée d'Egérie” panel, which he showed at the Salon of 1870. | by Chisholm, Hugh, ed. (1911) ©Encyclopædia Britannica (11th ed.) Cambridge University Press























































HARPIGNIES, Henri-Joseph - Pittore ed incisore, nato il 28 luglio 1819 a Valenciennes, morto il 28 agosto 1916 a Saint-Privé (Yonne). Cominciò molto tardi lo studio della pittura sotto la direzione del pittore Achard, con il quale lavorò molti anni. Nel 1850 si recò in Italia visitando Roma e Napoli. Esordì al Salon del 1853 con Veduta di Capri, Mulattiera; tra il 1855-57 dipinse animate scene infantili, concepite però con una certa meschineria (Si salvi chi può, 1857, Museo di Valenciennes); dipinse poi paesaggi delle rive della Loira e dell'Allier; nel 1859 lavorò nel Nivernese, eseguendo le prime opere importanti; nel 1863 riparti per l'Italia e vi si fermò due anni.

Si trovava allora sotto l'influenza del Corot che lo dominò quasi per tutta la vita (Sera nella campagna romana, 1866; Marina di Sorrento, 1866, Museo di Douai; Il Colosseo, Salon 1878).

Intorno al 1900 si allontana dal Corot dei paesaggi italiani, per accostarsi al Corot della città d'Avray. Dipinse di preferenza i paesaggi della Francia centrale. Dotato di una sensibilità finissima e duttile, ma privo di spirito creativo, risentì facilmente l'influsso altrui. Questa sua sensibilità gli concesse di dipingere opere di valore eccezionale, alcuni chiari e mirabili paesaggi eseguiti con impasti trasparenti; il Ponte del Museo di Nevers ne è un esempio tipico, ove si può vedere una passeggera influenza del Manet. Lo H. eseguì anche bellissimi disegni di alberi, particolarmente celebri quelli presi nella foresta di Tronçais. | di Jacques Combe © Treccani, Enciclopedia Italiana (1933)