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Nicolaas van der Waay | Genre painter

Nicolaas van der Waay (1855-1936) was a Dutch decorative artist, watercolorist and lithographer.
He worked in many genres, including stamp, coin and banknote designs.
He is perhaps best known for the allegorical illustrations he created for the Golden Coach and a series of paintings depicting the lives of girls from the Amsterdam Orphanage.
His work was also part of the painting event in the art competition at the 1928 Summer Olympics.



His first drawing lessons came from Louis Koopman (1827-1877), whose daughter he would later marry.
He then enrolled at the Rijksacademie, where he studied from 1871-1875.
After graduating, he shared a workshop with one of his classmates, Jan Hillebrand Wijsmuller.
In 1880, the Arti et Amicitiae society awarded him their first Willink van Collenprijs for his painting "Among Friends".

He then moved into a larger studio with Ernst Witkamp, who had also been a student of Koopman's and, a few years later, was able to establish his own.
In 1883, he entered the competition for the Prix de Rome, but no prize was awarded that year due to an insufficient number of entries.


Instead, August Allebé was able to obtain a ministerial grant that enabled him to make a study trip to Italy.
On his return, he became a lecturer at the Rijksacademie; a position he held for thirty years.
In 1891, he was named a Professor, succeeding Barend Wijnveld, who had retired, and remained in that position until his own retirement in 1927.

Around 1900, he came under the influence of Isaac Israëls, adopting a freer brushstroke and more Impressionistic style.
He also did book illustrations, notably for The Enchanted Ravine, a work of juvenile fiction by Cora van Berckel-van Heek (1840-1920).
In 1915, he did watercolor illustrations for the Festschrift dedicated to Coenraad Kerbert, the Director of Artis.


In 1922, he joined the "Maatschappij voor Kunst en Kunstverlangenden", a new organization founded by the painter Jan de Boer.
Its goal was to bring art to the "common people" at affordable prices.
Among his best known students were Lizzy Ansingh, Tjeerd Bottema, Piet Mondrian and Jan Sluijters. | Source: © Wikipedia









Nicolaas van der Waay (1855-1936) è stato un artista decorativo, acquerellista e litografo Olandese.
Ha lavorato in molti generi, compresi i disegni di francobolli, monete e banconote.
È forse meglio conosciuto per le illustrazioni allegoriche che ha creato per la Carrozza d'Oro ed una serie di dipinti raffiguranti la vita delle ragazze dell'orfanotrofio di Amsterdam.
Il suo lavoro faceva anche parte dell'evento di pittura nel concorso artistico alle Olimpiadi estive del 1928.


Le sue prime lezioni di disegno vennero da Louis Koopman (1827-1877), la cui figlia avrebbe poi sposato.
Si iscrisse quindi alla Rijksacademie, dove studiò dal 1871-1875.
Dopo la laurea, condivise un seminario con uno dei suoi compagni di classe, Jan Hillebrand Wijsmuller.
Nel 1880 la società Arti et Amicitia e gli conferì il primo Willink van Collenprijs per il suo dipinto "Tra amici".
Si trasferì poi in uno studio più grande con Ernst Witkamp, che era stato anche allievo di Koopman e, qualche anno dopo, riuscì a fondare il proprio.


Nel 1883 partecipò al concorso per il Prix de Rome, ma quell'anno nessun premio fu assegnato a causa di un numero insufficiente di iscrizioni.
August Allebé riuscì invece ad ottenere una borsa di studio ministeriale che gli permise di fare un viaggio di studio in Italia.

Al suo ritorno, divenne docente alla Rijksacademie; carica che ha ricoperto per trent'anni.
Nel 1891 fu nominato Professore, succedendo a Barend Wijnveld, che si era ritirato, e rimase in quella posizione fino al suo pensionamento nel 1927.
Intorno al 1900, passò sotto l'influenza di Isaac Israels, adottando una pennellata più libera e più impressionista.
Ha anche realizzato illustrazioni di libri, in particolare per The Enchanted Ravine, un'opera di narrativa per ragazzi di Cora van Berckel-van Heek (1840-1920).


Nel 1915 realizzò illustrazioni ad acquerello per il Festschrift dedicato a Coenraad Kerbert, il direttore di Artis.
Nel 1922 entra a far parte del "Maatschappij voor Kunst en Kunstverlangenden", una nuova organizzazione fondata dal pittore Jan de Boer.
Il suo obiettivo era portare l'arte alla "gente comune" a prezzi accessibili.
Tra i suoi studenti più noti c'erano Lizzy Ansingh, Tjeerd Bottema, Piet Mondrian e Jan Sluijters. | Fonte: © British Wikipedia