Textual description of firstImageUrl

Lavely Miller, 1978

Lavely Miller paints portraits that narrate the effects of trauma, exploring visual cues that speak to loss, suffering, recovery and salvation.
Physically still, her figures exist in moments of emotional action, their frequently direct gazes challenge the viewer’s attention.
This sense of movement is translated through transparent layers of glazes, sometimes upward of 100 separate applications of color combining to create the final surface.



The quality of layering is heightened by the use of paper, as it moves and crinkles during its application to create physical depth.
Classical Flemish glazing techniques - unusually applied almost exclusively with the artist’s right index finger - and the aged appearance of the painted surface give these figures a timeless quality, a frozen moment of physical time filled with universal human emotion.

A practicing artist with a BFA in painting and drawing from James Madison University, Miller also holds an Ed.D. and M.Ed. in clinical mental health.
She exhibits throughout the Washington, D.C. and Virginia area in addition to group and juried shows across the U.S.


Her paintings can be found in the collections of the University of Virginia, the New Salem Museum, the National Center for Transgender Equality in Washington, D.C. and in the Twenty-First Century Fox and News Corporation Building in New York City, among other public and private collections.

Her work recently received a top prize award at Art Basel (2013) and a judge’s choice award from Camy Clough, director of the Smithsonian’s National Museum of American History (2020).
Miller is represented by Arcadia Contemporary in Los Angeles, California and Artist’s Proof in Washington, D.C.























L'artista pluripremiata Lavely Miller dipinge ritratti che narrano gli effetti del trauma, esplorando spunti visivi che parlano di perdita, sofferenza, guarigione e salvezza.
Fisicamente immobili, le sue figure esistono in momenti di azione emotiva, i loro sguardi spesso diretti sfidano l'attenzione dello spettatore.
Questo senso di movimento si traduce in strati trasparenti di smalti, a volte fino a 100 applicazioni separate di colore che si combinano per creare la superficie finale.


La qualità della stratificazione è accresciuta dall'uso della carta, poiché si muove e si increspa durante la sua applicazione per creare profondità fisica.
Le classiche tecniche di smaltatura fiamminga, insolitamente applicate quasi esclusivamente con le dita e l'aspetto invecchiato della superficie dipinta conferiscono a queste figure una qualità senza tempo, un momento congelato del tempo fisico pieno di emozione umana universale.

Lavely Miller si è laureata con summa cum laude con un BFA in Studio Art presso la James Madison University.
Ha conseguito un master ed un dottorato in salute mentale presso l'Università della Virginia, dove ha completato la sua residenza nell'area delle malattie mentali gravi.


Lavely Miller attualmente vive e lavora a Baltimora, nel Maryland.
Il suo lavoro è rappresentato da Arcadia Contemporary a New York City.
Il suo lavoro è raccolto privatamente a livello internazionale.