Textual description of firstImageUrl

Alexandre Cabanel | Michelangelo in his Studio, 1859


1823-1889
Academic Classical painter and teacher
Michelangelo🎨 in His Studio, Visited by Pope Julius II
79 x 133 cms | 31 x 521/4ins
Oil on canvas
Musée Goupil, Bordeaux

In the later 1850s Cabanel turned from religious subjects to literary and historical themes. In 1857, his three entries to the Salon were "Michelangelo Visited in his Studio by Pope Julius II", "Othello Relating his Adventures"and "Aglaé and Boniface".
The art dealer and publisher, Adolphe Goupil, commissioned the first work.
He was inspired by the work of the young artists who had returned from Rome and wanted to publish a series of prints devoted to the lives of the great masters.


Cabanel🎨 paid tribute to Michelangelo🎨, whose work so moved him in Rome and whom he called "my sublime master".
Although the painting is untraced, we know it from the colored Goupil engraving by Pierre Castan. Cabanel represented Michelangelo seated in thought, mallet and chisel in hand, contemplating his unfinished sculpture of Moses.
Around him are other sculptures in various states of finish and an imaginary painted grisaille study for a group of angels in "The Last Judgment".
The Pope and several cardinals, greeted by a bowing servant, are approaching through a door on the right. The work is both imaginative and moving.

Alexandre Cabanel | Death of Moses

 Alexandre Cabanel | Ophelia

 Alexandre Cabanel | Ruth glanant

Nel tardo 1850 Cabanel passò da argomenti religiosi a temi letterari e storici.
Nel 1857, i suoi tre ingressi al Salon furono "Michelangelo visitati nel suo studio da papa Giulio II", "Otello che racconta le sue avventure" ed "Aglaé e Bonifacio".
Il mercante d'arte ed editore, Adolphe Goupil, commissionò la prima opera.
Si è ispirato al lavoro dei giovani artisti che erano tornati da Roma e voleva pubblicare una serie di stampe dedicate alla vita dei grandi maestri.
Cabanel rese omaggio a Michelangelo, il cui lavoro lo commosse a Roma e che chiamò "il mio sublime maestro".
Sebbene il dipinto non sia rintracciato, lo sappiamo dall'incisione colorata di Goupil di Pierre Castan.
Cabanel rappresentava Michelangelo seduto nel pensiero, martello e scalpello in mano, contemplando la sua scultura incompiuta di Mosè.
Intorno a lui ci sono altre sculture in vari stati di finitura e un immaginario studio di grisaglia dipinto per un gruppo di angeli in "The Last Judgment".
Il papa e diversi cardinali, accolti da un servitore di prua, si avvicinano attraverso una porta sulla destra. Il lavoro è sia fantasioso che commovente.

Alexandre Cabanel | Mary Magdalene at the tomb, 1875

Alexandre Cabanel | The Evening Angel, 1848