Textual description of firstImageUrl

Ethel Carrick (1872-1952)


Ethel Carrick, also known by her married name of Ethel Carrick Fox (she married the Australian🎨 Impressionist painter Emanuel Phillips Fox🎨 in 1905), was an English🎨-born Impressionist and Post-Impressionist painter.
Much of her career was spent in France and in Australia, where she was associated with the movement known as the Heidelberg School.


Art career and critical estimation

Carrick exhibited at the Paris Salon d'Automne (from 1906 on), the London Royal Academy of Arts, the Société Nationale des Beaux-Arts (from 1906 on), and various progressive galleries in Melbourne and Sydney, Australia (from 1908 on).
In addition to her own solo and group exhibitions, she was in dual shows with her husband at the Melbourne Athenaeum in 1914 and again in 1944.
In 1911, she became sociétaire of the Salon d'Automne, and she served as a jury member from 1912 to around 1925, both unusual positions for women to hold and marks of the high regard in which she was held by the Paris art world.
Prior to World War I, she also served as the vice-president of the International Union of Women Artists.
Late in her career, in the 1940s and 1950s, she exhibited with the Melbourne Society of Women Painters and Sculptors.


In her lifetime, Carrick's reputation was eclipsed by her husband's, in part because she spent a good deal of her time promoting his career rather than her own, lobbying Australian collectors and curators to buy his work and arranging exhibitions both while he was alive and posthumously.
In recent years, her reputation has been rising, and critics today consider her work more adventurous than that of her husband.
In 1996, one of her paintings set an auction record of A$105,500 (since surpassed) for works by Australian women artists🎨, and the following year saw the publication of a biography, Ethel Carrick Fox: Travels and Triumphs of a Post-Impressionist by art historian Susanna de Vries.
In 1993, the Waverley City Gallery in Melbourne held the exhibition "Capturing the Orient: Hilda Rix Nicholas and Ethel Carrick in the East", and in 2011, the Queensland Art Gallery held a joint retrospective of the work of Carrick and her husband. | © Wikipedia










Ethel Carrick, nota anche con il nome da sposata Ethel Carrick Fox (Sposò nel 1905 il pittore impressionista Australiano Emanuel Phillips Fox🎨) , è stata una pittrice impressionista e postimpressionista di origini Inglesi🎨.
Gran parte della sua carriera lo ha trascorso in Francia ed in Australia, dove è stata associata al movimento noto come Heidelberg School.

Carriera artistica e stima critica

Espone al Salon d'Automne di Parigi (dal 1906 in poi), alla Royal Academy of Arts di Londra, alla Société Nationale des Beaux-Arts (dal 1906 in poi) ed in varie gallerie progressive a Melbourne e Sydney, in Australia (dal 1908 in poi).
Oltre alle sue mostre personali e collettive, era in doppia mostra con suo marito all'Ateneo di Melbourne nel 1914 e di nuovo nel 1944.
Nel 1911, divenne sociétaire del Salon d'Automne di Parigi, e servì come membro della giuria dal 1912-1925 circa, posizioni insoliti per le donne all'epoca, ma segno dell'elevato rispetto in cui era detenuta dal mondo dell'arte di Parigi.


Prima della prima guerra mondiale, ha anche ricoperto il ruolo di vicepresidente dell'Unione internazionale delle donne artiste.
Alla fine della sua carriera, negli anni '40 e '50, espose con la Melbourne Society of Women Painters and Sculptors.
Durante la sua vita, la reputazione di Carrick è stata eclissata da quella di suo marito, in parte perché ha trascorso gran parte del suo tempo a promuovere la sua carriera piuttosto che la sua, facendo pressioni su collezionisti e curatori australiani per acquistare il suo lavoro ed organizzare mostre sia mentre era vivo che postumo.
Negli ultimi anni, la sua reputazione è in aumento ed oggi i critici considerano il suo lavoro più avventuroso di quello di suo marito.
Nel 1996, uno dei suoi dipinti ha registrato un record di aste di $ 105,500 per le opere di artisti donne🎨 australiane e l'anno successivo ha visto la pubblicazione di una biografia, "Ethel Carrick Fox: Travels and Triumphs of a Post- Impressionista" della storica dell'arte Susanna de Vries.
Nel 1993, la Waverley City Gallery di Melbourne ha tenuto la mostra "Catturare l'Oriente: Hilda Rix Nicholas ed Ethel Carrick in Oriente", e nel 2011 la Queensland Art Gallery ha tenuto una retrospettiva congiunta dell'opera di Carrick e suo marito.