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Aimé-Jules Dalou | La Belle Époque sculptor

Aimé-Jules Dalou (1838-1902) was a 19th-century French sculptor, admired for his perceptiveness, execution, and unpretentious realism.
He was one of the founders of the Société Nationale des Beaux-Arts, and was the first president of the sculpture section.



Early life

Born in Paris to a working-class family of Huguenot background, he was raised in an atmosphere of secularity and Republican socialism.
He was the pupil of Jean-Baptiste Carpeaux, who sponsored him for the Petite École (future École nationale supérieure des arts décoratifs), where he sympathized with Alphonse Legros and Fantin-Latour.
In 1854, he attended the École des Beaux-Arts de Paris in the François-Joseph Duret classroom.


He combined the vivacity and richness of Carpeaux, for "he was, technically, one of the most distinguished modellers of his time", with the academic insistence on harmonious outlines and scholarly familiarity with the work of Giambologna, Pierre Puget, Peter Paul Rubens and others.

Career

Dalou first exhibited at the Paris Salon in 1861, but he made no secret of his working-class sympathies.
His politics obstructed his career under the Second Empire: he was repeatedly refused the Prix de Rome that opened sculptors' careers to future official commissions.

He started to work for decorators, and through this work met Auguste Rodin and began their friendship.
He made a quiet living providing decorative sculpture for the structures that lined Paris's new boulevards and providing wax models for jewelry.
He married Irma Vuillier, a partnership that sustained him throughout his life.
They had one daughter, Georgette, who was mentally handicapped and required constant care.
Dalou's Daphnis and Chloe shown at the Paris salon of 1869, was purchased by the State.


Having identified himself too publicly with the Paris Commune of 1871, as curator at the Musée du Louvre under Gustave Courbet, he took refuge in England in July 1871, staying at first with his friend the painter and engraver Alphonse Legros.
He rapidly made a name through his appointment teaching at the South London Technical Art School and the South Kensington School of Art, also in London.

He was convicted in absentia by the French government of participation in the Commune, and given a life sentence.

Dalou, who was awarded the Grand Prix of the Exposition Universelle (1889), was made a commander of the Legion of Honor. | Source: © Wikipedia
























Aimé-Jules Dalou (Parigi, 1838–1902) è stato riconosciuto durante la sua vita come uno degli scultori più brillanti del Secondo Impero e della Belle Époque francese.

Dalou, a cui fu assegnato il Gran Premio dell'Esposizione Universale (1889), fu nominato comandante della Legion d'Onore.

Fu uno dei fondatori della Société Nationale des Beaux-Arts ed il primo presidente della sezione della Scultura.


Nato a Parigi da una famiglia operaia di origine ugonotta, crebbe in un'atmosfera di laicità e socialismo repubblicano.
Fu allievo di Jean-Baptiste Carpeaux, che lo sponsorizzò per la Petite École (futura École nationale supérieure des arts Décoratifs), dove simpatizzò con Alphonse Legros e Fantin-Latour.
Nel 1854 frequentò l'École des Beaux-Arts di Parigi nella classe di François-Joseph Duret.

Unì la vivacità e la ricchezza di Carpeaux, poiché "era, tecnicamente, uno dei modellisti più illustri del suo tempo", con l'insistenza accademica su linee armoniose e la familiarità erudita con l'opera di Giambologna, Pierre Puget, Peter Paolo Rubens ed altri.


Dalou espose per la prima volta al Salon di Parigi nel 1861, ma non nascose le sue simpatie per la classe operaia.
La sua politica ostacolò la sua carriera sotto il Secondo Impero: gli fu ripetutamente rifiutato il Prix de Rome che apriva la carriera degli scultori a future commissioni ufficiali.
Iniziò a lavorare per decoratori e grazie a questo lavoro conobbe Auguste Rodin ed iniziò la loro amicizia.

Condusse una vita tranquilla fornendo sculture decorative per le strutture che fiancheggiavano i nuovi viali di Parigi e fornendo modelli in cera per gioielli.
Ha sposato Irma Vuillier, una partnership che lo ha sostenuto per tutta la vita.
Avevano una figlia, Georgette, che era mentalmente disabile e necessitava di cure costanti.
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Dafni e Cloe di Dalou, esposto al Salone di Parigi del 1869, fu acquistato dallo Stato.
Identificatosi troppo pubblicamente con la Comune di Parigi del 1871, come curatore del Museo del Louvre sotto Gustave Courbet, si rifugiò in Inghilterra nel luglio 1871, soggiornando inizialmente presso il suo amico pittore ed incisore Alphonse Legros.

Si fece rapidamente un nome grazie al suo incarico di insegnante alla South London Technical Art School ed alla South Kensington School of Art, sempre a Londra.
Fu condannato in contumacia dal governo francese per partecipazione alla Comune e condannato all'ergastolo.