10/05/15 Aggiornato il:

Charles-François Daubigny | The Barbizon school of painters




Charles-François Daubigny (15 February 1817 - 19 February 1878) was one of the painters of the Barbizon school, and is considered an important precursor of Impressionism.
Daubigny was born in Paris, into a family of painters and was taught the art by his father Edmond François Daubigny and his uncle, miniaturist Pierre Daubigny.



Initially Daubigny painted in a traditional style, but this changed after 1843 when he settled in Barbizon to work outside in nature. Even more important was his meeting with Camille Corot in 1852 in Optevoz (Isère). On his famous boat Botin, which he had turned into a studio, he painted along the Seine and Oise, often in the region around Auvers. From 1852 onward he came under the influence of Gustave Courbet.




In 1866 Daubigny visited England, eventually returning because of the Franco-Prussian war in 1870. In London he met Claude Monet, and together they left for the Netherlands. Back in Auvers, he met Paul Cézanne, another important Impressionist. It is assumed that these younger painters were influenced by Daubigny.
Daubigny's finest pictures were painted between 1864 and 1874, and these for the most part consist of carefully completed landscapes with trees, river and a few ducks. It has been said that when Daubigny liked his pictures he added another duck or two, so that the number of ducks often indicates greater or less artistic quality in his pictures. One of his sayings was, "The best pictures do not sell", as he frequently found his finest achievements little understood. Daubigny is chiefly preferred for his riverside pictures, of which he painted a great number, but although there are two large landscapes by Daubigny in the Louvre, neither is a river view. They are for that reason not so typical as many of his smaller Oise and Seine pictures.




His most ambitious canvases are: Springtime (1857), in the Louvre; Borde de la Cure, Morvan (1864); Villerville sur Mer (1864); Moonlight (1865); Auvers-sur-Oise (1868) and Return of the Flock (1878). He was named by the French government as an Officer of the Legion of Honor.
Daubigny died in Paris. His remains are interred at cimetière du Père-Lachaise (division 24). His followers and pupils included his son Karl (who sometimes painted so well that his works are occasionally mistaken for those of his father), Achille Oudinot, Hippolyte Camille Delpy, Albert Charpin and Pierre Emmanuel Damoye. | Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Daubigny, Charles François". © Encyclopædia Britannica 7 (11th ed.). Cambridge University Press. p. 847.












































DAUBIGNY, Charles-François - Paesista e incisore, nato a Parigi il 15 febbraio 1817, morto ivi il 19 febbraio 1878. La vocazione per la pittura si svegliò in lui assai presto; si recò in Italia nel 1835, stabilendosi a Subiaco, senza grande profitto. Ritornato nel 1836 a Parigi, dopo un tentativo di pittura storica (S. Girolamo di Bourg d'Oisans, Salon 1840) si vide costretto a lavorare per alcuni editori, a illustrare libri romantici (Les Français peints par eux mêmes, Les Mystères de Paris, L'Eté à Bade, Les Voyages en zig-zog, ecc.) e sinanche orari ferroviari. Continuò però a dipingere, specialmente nel Morvan, ma fu soprattutto dopo il 1852, dopo l'incontro col Corot, che si rivelò il suo talento. Il quadro, Sulle rive della Senna, fu notato dai Goncourt; l'anno seguente lo Stagno di Gylieu fu acquistato dall'imperatore; la sua maniera personale s'iniziò con le due opere esposte al Salon del 1857, Primavera e lo Stagno di Optevoz (Louvre).
In queste grandi tele, dipinte con rapida fattura a larghe pennellate, si notano una freschezza d'atmosfera, un lirismo pacato e agreste, una verità di sensazioni, uno splendore di tinte assolutamente nuovi nella pittura francese; in esse più che le forme definite sono rese le sfumature fugaci, gli aspetti momentanei della natura; e sono rappresentati soprattutto degli stati d'animo. Estraneo al movimento dei "maestri di Barbizon" ne fu in realtà un precursore. Stabilitosi a l'Isle-Adam sulle rive dell'Oise, si diede a dipingere in una barca, che aveva trasformato in studio, scendendo i corsi d'acqua dell'Ile-de-France e della Normandia. Il suo Effetto di luna (1865) fu una rivelazioue che gli conquistò l'assenso del Gautier; la nuova generazione (Monet, Sisley) riconobbe in lui un maestro. Gli anni che seguirono furono tutti dedicati al lavoro; nel 1869 si recò in Spagna, nel 1870-71 in Inghilterra, poi in Olanda. Le ultime opere del D. (p. es. La Neve, 1873) sollevarono nuovi scalpori per la loro audacia cromatica. Il D. ha lasciato incisioni bellissime che uguagliano le più poetiche opere di Claudio Lorenese. L'opera del D. fu, con quella del Corot, uno dei più potenti fattori del movimento che condusse la pittura dal Naturalismo all'Impressionismo moderno. | di Louis Gillet ©Treccani, Enciclopedia Italiana