Textual description of firstImageUrl

Richard Savoie, 1959 | Cityscape painter


Richard Savoie is a Quebec painter born in Moncton New Brunswick. He comes from a family of artists, the works of his uncle Roméo Savoie is part of Canada’s National Gallery.
Savoie spent part of his childhood by the sea and is still inspired by the sounds of its many moods, from the gentle lapping of waves on the shore to the thundering roar of surf whipped by a wild wind.
He studies art with Gabrielle Messier and Yolaine Lefebvre and becomes a full time artist by the 1980s.


Now he uses colour to capture these sounds from his childhood. Like Baudelaire, he is fascinated by the parallels between colour and sound and is inspired by their similarities. A fervent pastellist, he talks passionately of his art. His reverence for pure colour is almost religious and explains both his respect for colour and his desire to master all its nuances to better serve his art.
He is well versed in the theories of Eugene Chevreul, a 19th century chemist whose colour theories inspired many neo-impressionist painters.

He is familiar with the optical effects of juxtaposing pure colour. Each application will influence the next and the final colour is determined by the eye through the subtle blending of shades perceived by the optic nerve.
It is a delight to hear him speak about complementary colours and the subtleties of his art as a pastellist. He appreciates the durability of pure pigment, impervious to fading over time.
Savoie knows the value of precision in his work, always aware of the powdery volatility of his medium that allows very little room for touch-ups. He can scarcely conceal his pleasure when he picks up his colour sticks, arranged in orderly rows like a regiment of toy soldiers.
The pastel crayons work their magic in his fingers to render wilderness landscapes where rivers white with foam cascade through narrow channels under the brilliant skies of the changing seasons.


Wilderness, forests, rivers teeming with fish, deserted lanes or lively streets, Richard Savoie pauses to observe it all and to sketch the wonders of the world around him.
Each work by Richard Savoie reveals another fragment of the universe in a tapestry of light and colour that allows viewers to savour the finesse of his fresh and spontaneous approach.
Richard Savoie’s work can be found in major galleries throughout Canada and is also part of some of the country’s most important collections.






Richard Savoie è un pittore del Quebec nato a Moncton New Brunswick. Proviene da una famiglia di artisti, le opere di suo zio Roméo Savoie fanno parte della National Gallery del Canada.
Savoie ha trascorso parte della sua infanzia in riva al mare ed è ancora ispirata dai suoni dei suoi molteplici stati d'animo, dal dolce sciabordio delle onde sulla riva al fragore fragoroso della risacca sferzata da un vento selvaggio.
Studia arte con Gabrielle Messier ed Yolaine Lefebvre e negli anni '80 diventa artista a tempo pieno.
Ora usa il colore per catturare questi suoni della sua infanzia.
Come Baudelaire, è affascinato dai parallelismi tra colore e suono e si ispira alle loro somiglianze.
Fervido pastellista, parla appassionatamente della sua arte. La sua venerazione per il colore puro è quasi religiosa e spiega sia il suo rispetto per il colore che il suo desiderio di padroneggiare tutte le sue sfumature per servire meglio la sua arte.


È esperto nelle teorie di Eugene Chevreul, un chimico del XIX secolo le cui teorie sul colore hanno ispirato molti pittori neoimpressionisti.
Ha familiarità con gli effetti ottici della giustapposizione del colore puro. Ogni applicazione influenzerà la successiva ed il colore finale è determinato dall'occhio attraverso la sottile fusione di sfumature percepite dal nervo ottico.
È un piacere sentirlo parlare dei colori complementari e delle sottigliezze della sua arte di pastellista. Apprezza la durata del pigmento puro, impermeabile allo sbiadimento nel tempo. Savoie conosce il valore della precisione nel suo lavoro, sempre consapevole della volatilità polverosa del suo mezzo che lascia pochissimo spazio ai ritocchi.
Riesce a malapena a nascondere il suo piacere quando raccoglie i suoi bastoncini colorati, disposti in file ordinate come un reggimento di soldatini. I pastelli esercitano la loro magia nelle sue dita per rendere paesaggi selvaggi dove i fiumi bianchi di schiuma scendono attraverso stretti canali sotto i cieli brillanti delle stagioni mutevoli.