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Daniel Maclise (1806-1870) | History painter






Daniel Maclise was born to a family of Scottish descent. After a brief period working in a bank, Maclise’s passion for drawing led him to pursue a career in art which he studied at the Cork Society of Arts.
His lifelong interest in antiquities began through his acquaintance with the antiquarian Richard Sainthill and folklorist Thomas Crofton Croker.
Maclise copied from their collections, and they secured commissions for the young artist from their circle of wealthy and influential friends.


He moved to London in 1826 to attend the Royal Academy where he excelled as a student, particularly in life drawing and history painting.
He began exhibiting in the RA in 1829, was made an associate in 1830, and an academician in 1840. Crofton Croker introduced Maclise to many influential people and he soon became a member of the literary and artistic circles of London.
In 1830 Maclise travelled to Paris where he came into contact with French and classical art in the Louvre, the Luxembourg, and Versailles. He studied and copied from these artworks, which greatly influenced his own work over the years.
Alongside his successful career as an artist, Maclise also worked as an illustrator, contributing to Fraser's Magazine, and illustrating works by Milton, Tennyson, Thomas Moore and Charles Dickens, amongst others.


He is perhaps best remembered for his monumental history paintings, including the frescoes and oil works completed as part of the House of Lords Commission between 1859-1864.
Working on these frescoes put a great strain on his health, however, in his later years he continued working on scenes from the works of Shakespeare🎨, as well as being actively involved in the RA.
He died 25 April 1870 of acute pneumonia and is buried at Kensal Green cemetery, London. | © National Gallery of Ireland



Daniel Maclise | The Trysting Place Romeo And Juliet 


Daniel Maclise | Charles Dickens, 1839








Daniel Maclise | Othello and Desdemona





Daniel Maclise nasce in una famiglia di origini scozzesi. Dopo un breve periodo in banca, la passione per il disegno di Maclise lo ha portato ad intraprendere una carriera artistica che ha studiato alla Cork Society of Arts.
Il suo interesse per le antichità è iniziato per tutta la vita grazie alla sua conoscenza con l'antiquario Richard Sainthill e il folclorista Thomas Crofton Croker.
Maclise copiò dalle loro collezioni e si assicurarono commissioni per il giovane artista dalla loro cerchia di amici ricchi ed influenti.
Si trasferì a Londra nel 1826 per frequentare la Royal Academy dove eccelleva come studente, in particolare nel disegno dal vero e nella pittura storica.
Iniziò ad esporre nella RA nel 1829, divenne socio nel 1830 ed accademico nel 1840.
Crofton Croker presentò Maclise a molte persone influenti e presto divenne un membro dei circoli letterari ed artistici di Londra.


Nel 1830 Maclise si recò a Parigi dove entrò in contatto con l'arte francese e classica al Louvre, al Lussemburgo e a Versailles.
Ha studiato e copiato da queste opere d'arte, che hanno notevolmente influenzato il suo lavoro nel corso degli anni.
Accanto alla sua carriera di successo come artista, Maclise ha anche lavorato come illustratore, contribuendo a Fraser's Magazine ed illustrando opere di Milton, Tennyson, Thomas Moore e Charles Dickens, tra gli altri.
È forse meglio ricordato per i suoi dipinti di storia monumentali, inclusi gli affreschi e le opere ad olio completate come parte della Commissione della Camera dei Lord tra il 1859-1864.
Lavorare su questi affreschi mise a dura prova la sua salute, tuttavia, negli ultimi anni ha continuato a lavorare su scene delle opere di Shakespeare, oltre ad essere attivamente coinvolto nella RA.
Morì il 25 aprile 1870 di polmonite acuta ed è sepolto nel cimitero di Kensal Green, Londra. | © National Gallery of Ireland


Daniel Maclise The debut in London of Nicolò Paganini

Daniel Maclise | Niccolo Paganini, 1831

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